Skip links

Bezint eer ge begint! Kiezen voor geneeskunde op basis van een realistisch beeld van de opleiding en het beroep als arts


Client :
Liquid Themes

Bezint eer ge begint! Kiezen voor geneeskunde op basis van een realistisch beeld van de opleiding en het beroep als arts

Project summary

Vaak weten ze al vanaf hun vierde dat ze arts willen worden. Toch starten veel studenten de opleiding geneeskunde met verkeerde verwachtingen. Dit kan leiden tot minder binding met de opleiding, stress en zelfs studie-uitval. Ook is er een mismatch tussen het type arts dat studenten bij binnenkomst verwachten te worden en het type artsen waar de samenleving behoefte aan heeft. Om de artsen van de toekomst op te leiden, ontwikkelt het Erasmus MC een nieuw geneeskundecurriculum, waarin studenten zich kunnen profileren op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid, technologie en academische vorming. Onze uitdaging als instelling is om studenten aan te trekken en te selecteren die qua interesses en capaciteiten passen bij dit nieuwe curriculum. In dit project ga ik met een team van experts, waaronder studenten, een situationele beoordelingstest ontwikkelen, waarin aspirant-studenten kennis maken met realistische situaties uit de opleiding en het toekomstig werk als arts. Deze test geeft aspirant-studenten een realistisch beeld van het leven van een geneeskundestudent/arts en helpt hen zo beter geïnformeerd te beslissen om zich al dan niet aan te melden voor de opleiding in Rotterdam. De uit videofragmenten bestaande test wordt aangeboden als matchingsactiviteit aan aspirant-studenten voorafgaand aan de selectieprocedure en, opnieuw, als (groeps)coaching activiteit tijdens de eerste 100 dagen van de opleiding als onderdeel van de doorlopende leerlijn professionele ontwikkeling. Het effect van dit project meet ik aan de hand van de ervaren binding met de opleiding, twijfel over studiekeuze, profielvoorkeur, diversiteit onder studenten en studiesucces/uitval in het eerste jaar.

More detailed information

Principal Investigator:

prof. dr. K. Stegers-Jager

Role Erasmus MC:

Principal Investigator

Department:

Project website:

Funding Agency: