Skip links

Podcasts met een bijsluiter – Een nieuwe – beeldschermvrije- onderwijsvorm voor één van de basisonderdelen van elk (bio)medisch curriculum

Project summary

Farmacologie en farmacotherapie zijn onmisbare elementen in het geneeskundecurriculum en tevens in vele andere (beta) curricula. Medicatiefouten leiden tot onnodige ziekenhuisopnames, ongemak voor patiënten, onnodige kosten en zelfs vermijdbare sterfte. Om veilig en doelmatig met geneesmiddelen om te kunnen gaan is een solide kennisbasis onmisbaar. Tegelijkertijd zien wij het probleem, zéker nu in “Coronatijd”, dat studenten zo’n beetje alle stof vanaf hun scherm tot zich moeten nemen. Studenten geven aan, en docenten merken, dat afwisseling hierin ernstig gewenst is. De beoogde innovatie is een serie podcasts over farmacologie, die zó is opgezet dat ze zorgen voor maximale beklijving van kennis, voorzien van een ‘bijsluiter’ met verdiepende opdrachten. De serie is bruikbaar voor de geneeskundeopleiding van de Erasmus Universiteit en álle andere universitaire en HBO-opleidingen in Nederland die farmacologie in hun curriculum hebben. Docenten uit heel Nederland kunnen deze podcasts inzetten als voorbereiding of opfrisser, en kunnen dan in live onderwijs echt de diepte in en toepassing oefenen.

De ontwikkeling en evaluatie van de podcasts vinden plaats in een multidisciplinair team, waarin studenten een grote rol zullen spelen.

Impact

De beoogde resultaten zijn: Een voor heel bèta-Nederland bruikbare serie podcasts over farmacologie plús bijsluiters; studenten die deze nieuwe onderwijsvorm waarderen én gemotiveerder zijn voor farmacologie; én verhoogde kennis en toepasvaardigheden wat uiteindelijk resulteert in hogere medicatieveiligheid.

More detailed information

Principal Investigator:

Floor van Rosse

Role Erasmus MC:

Coördinator

Department:

Apotheek

Project website:

Funding Agency:

NRO